Maria
Korkatti ohjasi monikulttuurista aikuisten teatteriryhmää
Joensuussa. Työ kesti tammikuusta toukokuuhun 2012. Hän kokosi
ryhmän sosionomin opinnäytetyötään varten. Opinnäytetyön
toimeksiantaja oli Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen
oSallisuushanke Salli.
Opinnäytetyön tehtävänä oli viedä
läpi osallisuuden kokemuksia tarjoava monikulttuurinen
harrastajateatteriprojekti. Monikulttuurinen
tarkoitti tässä tapauksessa ryhmää, jossa oli sekä
suomalaissyntyisiä että Suomeen muualta muuttaneita jäseniä.
Lähtöajatuksena oli, että
osallisuuden kokemukset syntyvät aktiivisen toimijuuden kautta.
Osallisuutta ja aktiivisuutta pyrittiin edistämään suhteessa
teatteriryhmään. Pidemmälle tähtäävänä päämääränä oli,
että ryhmän jäsenten valmius liittyä eri yhteiskunnan
toimintoihin paranisi ja mahdollisuus osallisuuden kokemuksiin myös
teatteriryhmän ulkopuolella kasvaisi.
Nimen
”Kipinät – The Sparkles” itselleen valinnut ryhmä kokoontui
24 kertaa. Näistä kahtena päivänä esitimme valmista näytelmäämme
Menolippu – matkoja
maailmanloppuun.
Kokosimme esityksemme devising-menetelmällä, joka sopi hyvin
osallisuutta edistävään projektiin. Työskentelytapaa
valitessani ajattelin, että ryhmän oma käsikirjoitus antaa
valmista tekstiä suuremman liikkumavaran kielitaidon,
osallistujamäärän ja käsiteltävän aiheen suhteen.
Ryhmälähtöisyyden ja
ohjaajakeskeisyyden rajoilla
Heti toiminnan alusta pyrin luomaan
ryhmään arvomaailman, jossa osallisuuden kokemuksia voisi tapahtua.
Ryhmän jäsenten tuli tuntea olonsa turvalliseksi ja ajatuksensa
arvostetuiksi. Pyrin tutustuttamaan osallistujia toisiinsa, itseni
mukaan lukien. Loin toimintakulttuuria, jossa kaikkien osallistumista
ideointiin ja päätöksentekoon toivottiin ja odotettiin. Tämä
vaati keskustelun ylläpitämistä, puheenvuorojen antamista myös
hiljaisemmille jäsenille ja eri harjoitteiden ja menetelmien käyttöä
ideoinnin virikkeenä ja ilmaisun tukena. Asioista keskusteleminen ja
yhteinen päätöksenteko veivät aikaa jo kielitaitoerojen takia.
Vaivannäkö esimerkiksi ryhmän nimen valinnassa ei silti ollut
yhdentekevää: nimi antoi ryhmälle
identiteetin ja yhdisti osallistujia toisiinsa. Ryhmän voimin
päätettiin myös näytelmän aihe – maailmanloppu – ja
esityksen nimi.
Kokoontumisemme koostuivat tavallisesti
yleisistä teatteriharjoitteista ja näytelmää edistävästä
työskentelystä. Keräsimme tietoa maailmanlopusta vapaasti ideoiden
ja eri lähteistä. Tapaamisten välillä työstin aineistoa ja
mietin, mitä näkökulmia kokonaisuudesta vielä puuttuu. Laadin
harjoitteita ja aineistonkeruutehtäviä, joita vein ryhmän
toteutettavaksi.
Työskentelylle
asetti haasteita ryhmän hajanaisuus. Koin rasittavaksi sen, että
ihmiset osallistuivat toimintaan vaihtelevasti ja että ryhmään
liittyi uusia jäseniä eri aikoihin. Sallin tämän, koska ryhmä
oli pieni ja halusin varmistaa, että mukana pysyisi loppuun asti
toiminnan kannalta riittävä määrä ihmisiä. Myös pitkälle
ulottuvan harjoitusaikataulun laatiminen osoittautui mahdottomaksi,
mikä vaikeutti prosessin suunnittelua. Tapaamiskertojen puolivälissä
ryhmä vakiintui viisijäseniseksi. Kun kokoonpano vakiintui, ryhmän
identiteetti pääsi viimein kehittymään, vaikka poissaolot eivät
täysin loppuneetkaan.
Olin
haaveillut työskentelystä, jossa jokaiselta soljuisi ideoita ja
kaikki sanoisivat oma-aloitteisesti mielipiteensä käsiteltävistä
asioista. Ryhmälähtöisen työtavan
ansiosta olikin luontevaa ”vaatia” toimijoita ottamaan kantaa ja
tekemään päätöksiä. Toisaalta annoin osallistujille valinnan
mahdollisuuksia ehkä liikaakin. Ryhmän jäsenet eivät välttämättä
aina tienneet, mitä heiltä odotetaan eivätkä sitä kautta
osanneet osallistua työskentelyyn. Liika ”osallistavuus” siis
vähensikin osallistumisen todellisia mahdollisuuksia.
Edellä kerrotut
syyt johtivat siihen, että esityksen käsikirjoitus ei muotoutunut
työskentelyn ohessa toivomallani tavalla. Jotta projekti saataisiin
päätökseen, otin lopulta vastuulleni käsikirjoituksen kokoamisen.
Draama oli ollut meille toiminnan väline, mutta tässä vaiheessa
otin näytelmään ensi kerran kantaa taideteoksena. Loin esitykselle
dramaturgian, joka omasta mielestäni oli toimiva ja esteettinen.
Harjoittelimme valmiin käsikirjoituksen kanssa viisi kertaa.
Näytelmä onnistui hienosti. Olimme harjoitelleet varsinaista
teatteri-ilmaisua erittäin vähän, mutta siitä huolimatta kaikki
kolme näytöstä olivat monipuolisia, sujuvia ja vapautuneita.
Onnistunutta
osallisuutta
Projektia monimutkaisti se, että siinä
oli säilytettävä opinnäytetyöltä vaadittava tutkimuksellisuus.
Prosessia oli dokumentoitava huolella ja arvioitava lopuksi.
Arviointi yhdessä ryhmän kanssa osoittautui mielenkiintoiseksi ja
paljasti toiminnan päässeen alkuperäisiin tavoitteisiinsa.
Mittasin osallisuuden kokemuksia
seuraavien aihealueiden kautta: 1. ryhmän jäsenen oma kokemus
ideointiin osallistumisesta, 2. kokemus kuulluksi ja ymmärretyksi
tulemisesta, 3. kokemus oman mielipiteen huomioinnista
päätöksenteossa ja 4. ryhmän tärkeys osallistujalle.
Arvioinnissa ryhmän jäsenet toivat
esille, että kaikki olivat osallistuneet ideointiin. Mitä tahansa
ehdotusta oli ollut lupa muokata ja ideoita oli hiottu sellaisiksi,
että niiden toteuttaminen sopi kaikille. Osallistujien mukaan
päätökset olivat olleet yhteisiä ja itse kunkin mielipide oli
otettu huomioon. Kaikki toivat esille, että ryhmässä oli pyritty
kuuntelemaan ja ymmärtämään muita.
Huomasin itsekin, että ajan myötä
opimme kuuntelemaan ja ymmärtämään toisiamme, ja sovittamaan omaa
viestintäämme toisten viestintätaitoihin. Projektin edetessä
ryhmän jäsenet kommunikoivat entistä enemmän keskenään ja
roolini toimijoiden välisenä ”tulkkina” pieneni. Kuten
teatterissa usein, myös tässä projektissa osallistujista tuli
toiminnan myötä läheisiä toisilleen.
Projektissa
mukana oleminen oli kaikille ainakin jollakin tapaa myönteinen
kokemus. Toisille ryhmä oli tärkeämpi kuin toisille. Osa
Kipinöiden maahanmuuttajajäsenistä kertoi, että ryhmään
osallistuminen paransi heidän kielitaitoaan. He
eivät kertoneet niinkään sanavaraston karttumisesta, vaan
painottivat saaneensa lisää rohkeutta suomen puhumiseen ja uskoa
omaan selviytymiseensä tilanteissa, joissa tarvitsevat kieltä:
”Ja
minä nyt on helpompi voi mennä toinen paikkaan ja jotakin kysyä,
koska ensin minä pelkäsin. Ja nyt minä tiedän, voin käyttää
eri elejä... eleitä ja jotakin toinen tapa kysyä, koska minä olen
teatteriryhmässä – –”
Kasvanut rohkeus, avoimuus ja kielitaito
parantavat ilman muuta ihmisen valmiuksia liittyä yhteiskunnan eri
toimintoihin. Liittymisen kautta mahdollistuvat myös uudet
osallisuuden kokemukset.
Osallistaminen
asenteena
Projektissa
oli loppuun asti mukana vain viisi osallistujaa. Tutkimuksellisesti
ajatellen otos ja aineisto ovat hyvin suppeat. On perusteltua pohtia
kriittisesti, missä määrin Kipinöiden kokemuksista voidaan vetää
johtopäätöksiä kokeilemani työtavan hyödyistä. Toisaalta
laadullinen tutkimus, sosiaaliala ja teatterikasvatus ovat alueita,
jotka tunnustavat yksilöiden tarinat ja kokemukset vähintään yhtä
merkittäviksi kuin määrällisen vaikuttavuuden. Uskon, että
kanssani samanlaisia työtapoja toteuttaneet voivat yhtyä saamiini
tuloksiin.
Osallistavuus
on ennen kaikkea asenne eikä siihen tarvita lähtökohtaisesti
osallistavaa menetelmää, kuten devisingia. Tärkeää osallisuuteen
pyrkivässä toiminnassa on mielestäni osanottajien kuunteleminen ja
ymmärtämään pyrkiminen sekä päätöksenteko- ja
valinnanmahdollisuuksien tarjoaminen. Monikulttuurisissa
projekteissa olennaista olisi lisätä kohderyhmän jäsenten
osallisuutta ottamalla heidät mukaan toiminnan suunnitteluun.
Monikulttuuriselle
aikuisten teatteriryhmälle Joensuussa suunnitellaan jatkoa.
Yhteistyöstä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä
maria.korkatti@gmail.com
Maria Korkatti
Kirjoittaja
on teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja sosionomi (AMK). Teksti pohjaa
hänen lopputyöhönsä, joka on luettavissa verkossa
http://publications.theseus.fi/handle/10024/49458
Tämä artikkeli on julkaistu Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton Meteli-lehdessä 3/2013. Julkaistuun artikkeliin liittyy valokuvia Kipinät-ryhmästä ja kolmen maahanmuuttajan haastattelut aiheesta "Voiko taide sopeuttaa vieraaseen kulttuuriin?". Lisäksi teksti löytyy Kipinät - The Sparkles -ryhmän blogista kipinat-ryhma.blogspot.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti